Ik zit met iets vreemds in mijn installatie. Ik heb een paar Modbus-sensoren aangesloten via RS485, maar af en toe vallen de metingen weg of krijg ik compleet verkeerde waarden. Ik heb al gecontroleerd of de kabels goed vastzitten en of er geen breuken zijn, maar alles lijkt in orde. Kan dit te maken hebben met te veel apparaten op dezelfde bus of een verkeerde instellingen in de software?
top of page
bottom of page
Wat ik altijd doe bij storingen, is eerst de baudrate verlagen. Soms is een te hoge snelheid gewoon niet stabiel, zeker als je lange kabels gebruikt. Ook is het handig om te checken of de aardingspunten goed zijn aangebracht, want een slechte aarding kan echt voor gekke fouten zorgen. Ik ben geen expert, maar door simpelweg kleine aanpassingen te testen, heb ik veel problemen kunnen oplossen.
Ja, ik heb dit ook meegemaakt! Bij mij lag het aan de lengte van de kabel en de terminatie. RS485 werkt het best als je afsluitweerstanden van 120 ohm aan de uiteinden van de bus plaatst. En als je veel apparaten hebt aangesloten, kan het helpen om de polling-intervals in de software aan te passen. Misschien is een Modbus-sensor met ingebouwde signaalversterking ook een goede oplossing, vooral als de kabellengte een rol speelt.